La première semaine! - Reisverslag uit Bois-le-Roi, Frankrijk van Marscha Ellens - WaarBenJij.nu La première semaine! - Reisverslag uit Bois-le-Roi, Frankrijk van Marscha Ellens - WaarBenJij.nu

La première semaine!

Blijf op de hoogte en volg Marscha

08 Februari 2019 | Frankrijk, Bois-le-Roi

La première semaine

Samedi le 2 février, Elisabeth m’a montré le village Bois-le-Roi en voiture ; les écoles, le baby-accueil, la gare, le médecin, la pharmacie, un petit magasin, le fleuriste, la poste, la boulangerie et la Seine. Le soir on mangeait des crêpes, parce qu’on les mange partout en France le 2 février. La fête chrétienne s’appelle la Chandeleur. Ce soir, je lisais l’histoire derrière cette tradition dans mon lit, ainsi que j’étais devenu curieuse.

Dimanche le 3 février à onze heures je suis allée à l’église avec la famille. Je ne crois pas en Dieu, mais je pensais que c’était une bonne idée de venir avec eux, pour mieux comprendre leur vie catholique. Avant les repas, ils prient toujours et on trouve beaucoup d’images de leur foi catholique dans la maison. Je comprenais le français la plupart du temps, cependant je ne pouvais pas suivre l’histoire tout le temps. En outre, je ne me sentais pas vraiment à l’aise… Cet après-midi on est allée à la forêt de Fontainebleau avec une mission, c’est-à-dire trouver l’éléphant de Barbizon. Bien sûr nous avons trouvé cet éléphant de pierre.

Lundi le 4 février, la semaine du travail est commencée. Chaque matin je me lève à 07h00 et je peux faire dodo après au maximum 21h00. Elisabeth me présentait aux profs d’Henri et de Charles. Aujourd’hui les parents ne peuvent pas entrer les écoles, à cause des attaques, alors malheureusement on attend à la barrière. Quand je cherchais Antoine pour la première fois au baby-accueil, je devais montrer ma carte d’identité. Toutes les choses étaient pour garantir la sécurité !

Cette semaine je faisais beaucoup de tâches ménagères, entre autres :
• Passer l’aspirateur ;
• Ranger le salon (la table/le sol) et la cuisine ;
• Remplir/vider le lave-vaisselle ;
• Prendre + plier le ligne ;
• Repassage ;
• Ranger les chambres des enfants ;
• Faire des cours.

Heureusement, une fille au pair ne fait pas seulement des tâches ménagères. Elle est là aussi pour des activités avec des enfants. Dans mon cas quatre enfants (Henri, Charles, Antoine et Isabelle-Marie). Pense aux choses comme :
• Amener les enfants à l’école ;
• Chercher les enfants à l’école ;
• Jouer (dans la maison/dehors) ;
• Habiller les enfants ;
• Lire une histoire (avant de dormir) : ils adorent l’histoire de TinTin ;
• Donner un bain aux enfants ;
• Changer les couches d’Antoine et d’Isabelle-Marie, BERK !!
• Nourrir Isabelle-Marie et aider Antoine ;
• Faire du baby-sitting (chaque lundi soir).


Mercredi le 6 février, les enfants n’avaient pas de l’école. Le matin on allait à l’Île de Loisirs à Bois-le-Roi. On jouait trois petits cochons dans « la forêt » et ensuite on jouait au terrain de jeu après le goûter. Cet après-midi je bricolais des lutins en pommes de pin avec Charles et Antoine, au moment qu’Henri faisait ses devoirs avec Elisabeth.

Vendredi le huit février j’avais une conversation avec Renaud et Elisabeth. Ils étaient vraiment contents. Leurs enfants m’ont accepté comme nouvelle fille au pair ! Selon les parents, les quatre avaient l’air heureux. Renaud et Elisabeth ont accentué aussi que je parle très bien en français. Cela me faisait très plaisir !! En outre, il y avait beaucoup de moments que j’étais toute seule à la maison ou dans la voiture avec les enfants. Ils avaient très confiant à ce propos.

La première semaine ici, à Bois-le-Roi, est vite passé. Bien sûr, mes amis et ma famille me manquent, mais je m’habitude de plus en plus à ma nouvelle vie !!


Ééééééven scrollen, en hoppa het Nederlands verschijnt ;)


De eerste week

Zaterdag 2 februari heeft Elisabeth mij het dorp vanuit de auto laten zien; de scholen, de crèche, het station, de dokter, de apotheek, een klein supermarktje, de bloemist, het postkantoor, de bakker en de Seine. ’s Avonds aten we crêpes, omdat men deze op 2 februari overal in Frankrijk eet. Dit christelijke feest heet Maria-lichtmis. ’s Avonds heb ik mijn bed het verhaal achter deze traditie gelezen, aangezien ik nieuwsgierig was geworden.

Zondag 3 februari ben ik om elf uur met de familie meegegaan naar de kerk. Ik geloof niet in God, maar ik dacht dat het een goed idee was om met hen mee te gaan, zodat ik hun katholieke leven beter zou kunnen begrijpen. Voor iedere maaltijd bidden zij altijd en in het huis zijn veel afbeeldingen van hun katholieke geloof te vinden. Het Frans begreep ik voor het grootste gedeelte, toch kon ik het verhaal niet de gehele tijd volgen. Bovendien voelde ik me niet echt op mijn gemak... In de middag zijn we naar het bos van Fontainebleau gegaan met een missie, namelijk het vinden van de olifant van Barbizon. Natuurlijk hebben wij deze stenen olifant gevonden.

Maandag 4 februari begon de werkweek. Iedere ochtend sta ik om 07.00 op en kan ik gaan slapen na 21h00 op zijn laatst. Elisabeth stelde me voor aan de docenten van Henri en Charles. Vandaag de dag mogen de ouders de scholen vanwege de aanslagen niet in, helaas moet men dus bij de poort wachten. Toen ik Antoine voor het eerst bij de crèche op ging halen, moest ik mijn identiteitskaart laten zien. Dit alles om de veiligheid te kunnen garanderen!

Deze week deed ik veel huishoudelijk werk, waaronder:
• Stofzuigen;
• De woonkamer (tafel/vloer) en keuken opruimen;
• Vullen en legen van de vaatwasser;
• Het ophangen en opvouwen van de was;
• Strijken;
• Het opruimen van de kamers van de kinderen;
• Boodschappen doen.

Gelukkig doet een au pair niet alleen maar huishoudelijk werk. Zij is er ook voor de activiteiten met de kinderen. In mijn geval vier kinderen (Henri, Charles, Antoine en Isabelle-Marie). Denk aan dingen als:
• De kinderen naar school brengen;
• De kinderen van school ophalen;
• Spelen (binnen/buiten)
• Het aankleden van de kinderen.
• Het voorlezen van een verhaal (voor het slapen gaan): zij houden van het verhaal Kuifje.
• Het in bad doen van de kinderen.
• De luiers van Antoine en Isabelle-Marie verschonen, BAH!!
• Het eten geven van Isabelle-Marie en het helpen met eten bij Antoine;
• Oppassen (iedere maandag avond).
Woensdag 6 februari waren de kinderen vrij van school. In de ochtend zijn wij naar het vrije tijds eiland in Bois-le-Roi gegaan. We speelden “drie kleine varkentjes” in “het bos” en vervolgens speelden wij in de speeltuin na een koekje te hebben gegeten. ’s Middags heb ik samen met Charles en Antoine kabouters van dennenappels gemaakt, op het moment dat Henri zijn huiswerk maakte met Elisabeth.

Vrijdag 8 februari had ik een gesprek met Renaud en Elisabeth. Zij waren erg gelukkig. Hun kinderen hadden mij geaccepteerd als nieuwe au pair! Volgens hun ouders, zagen de kinderen er gelukkig uit. Renaud en Elisabeth benadruten ook dat ik erg goed Frans spreek. Dit deed mij erg goed!! Bovendien waren er veel momenten dat ik helemaal alleen thuis of in de auto was met de kinderen. Ze hadden er alle vertrouwen in.

De eerste week hier in Bois-le-Roi is snel voorbij gegaan. Natuurlijk mis ik mijn vrienden en familie, maar ik begin steeds meer aan mijn nieuwe leven te wennen!!




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marscha

Bienvenue sur mon blog! Je vous tiendrai au courant pendant mon séjour en France! Welkom op mijn blog! Via deze weg zal ik jullie op de hoogte houden tijdens mijn verblijf in Frankrijk!

Actief sinds 03 Feb. 2019
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 2267

Voorgaande reizen:

01 Februari 2019 - 04 Mei 2019

MarschaInFrance

Landen bezocht: